سلام خوش آمديد لطفا تا بالا آمدن وبلاگ منتظر باشيد روز خوبي داشته باشيد نظر يادتون نره در ضمن براي مشاهده صفحات بيشتري از ويلاگ به انتهاي همين صفحه برويد .

.


اهمیت تمرینات ذهنی


نکته بسیار مهمی که اغلب جدّی گرفته نشده و فراموش می‌شود، تمرینات ذهنی است. اگر ذهن با جسم هماهنگ عمل کند، نتیجه بهتری خواهیم گرفت. تمرینات ذهنی، با تقویت نیمه راست مغز و هماهنگی سیستم عصبی، موجب می‌شوند تا کارایی ما افزایش یابد. اگر برای یک‌بار به این تمرینات بپردازید، متوجه اهمیت و تأثیر مثبت آن خواهید شد.
تمامی انسان‌ها، صرف‌نظر از نژاد و جنسیت، از لحاظ جسمی و سخت‌افزاری مشابه هم خلق شده‌اند. همه دارای دست و پا، مغز و سیستم عصبی مشابهی هستند. به یاد داشته باشید که تنها تفاوت انسان‌ها در علم، تجربیات و خاطرات آنها است. فرق یک دکتر با یک کارگر در علم و دانش او می‌باشد. پس اگر کسی در هر گوشه‌ای از دنیا قادر به انجام کاری بود، ما هم می‌توانیم. به شرطی که مانند او آموزش دیده و تمرین کرده باشیم.


«ماسوتا تسو اویاما» بنیان‌گذار سبک کیوکوشین کاراته، در کتاب طریقت کیوکوشین می‌نویسد:
«ورزش‌های رزمی تا حدّی به تمرینات جسمی نیاز دارند، اما وحدت جسم و ذهن بیش از تمرینات بدنی اهمیت دارند. یکی از جنبه‌های مهم هنرهای رزمی شرقی، تأکید بر تمرینات ذهنی و تقویت روح است که متأسفانه بعضی از جوانان امروزی به آن توجهی نداشته و بیش‌تر اصرار دارند که به آنان فقط فنون رزمی آموخته شود. آنها جنبه‌های ذهنی و روحی را جزو مسائل نامفهوم می‌دانند، چرا که هیچ‌گاه به این تمرینات نپرداخته و اثر آن را بر خود تجربه نکرده‌اند و انسان تا زمانی که چیزی را با حواس خود حس نکند، بر حقیقت آن واقف نخواهد شد. ذهن و پرورش آن بر استعداد جسمی ارجحیت دارد و تمرکز بر نقاط انرژی بدن، روش اصلی پرورش ذهن است

 

«استاد پولادگر» ریاست محترم فدراسیون تکواندو در کلاس هماهنگی امسال مربیان استان قم به نکته بسیار مهمی اشاره نمودند. ایشان فرمودند که تجربه چندین ساله ما در مسابقات مختلف کشوی، جهانی و المپیک بیانگر این مطلب است که عملکرد و کارایی یک مبارز ۱ درصد مربوط به جسم و ۹۹ درصد مربوط به روحیه است. کسی که چند سال تمرین و تلاش مستمر داشته، تکنیک‌ها و تاکتیک‌های رزمی را به‌خوبی فراگرفته و از لحاظ توان، استقامت و تغذیه زیر نظر مربیان و پزشکان مجرب در شرایط مطلوب قرار داشته باشد، وقتی وارد زمین مسابقه می‌شود، تنها روحیه و تسلط بر ذهن است که در نتیجه مسابقه او تأثیرگذار خواهد بود. اگر یک درصد روحیه‌اش خراب شود، دیگر مغز او فرمان‌های صحیح و سریع به عضلات نخواهند داد و کارایی او به‌شدت پایین می‌آید.

 

«یوسف کرمی» یکی از افتخارات تکواندوی ایران و از مدال‌آوران المپیک 2004 آتن، در مسابقه خود با لوپز آمریکایی، بازی را با تفاضل یک امتیاز واگذار کرده و با از دست دادن مدال طلای المپیک، به مدال برنز اکتفا نمود. در بخشی از مصاحبه ایشان با ماهنامه هنرهای رزمی (آبان ۸۳) آمده است:
«اون روز یکی از بدترین روزهای من بود. هرچی سعی کردم، نتونستم فکرم را با بدنم هماهنگ کنم. صبح که اومدم تو سالن، حتی قبل از این‌که با حریف تایلندی مبارزه کنم، به دکتر بهرامی گفتم که اصلاً دوست ندارم مسابقه بدم. نمی‌دونم، اصلاً حس‌وحال درست و حسابی ندارم... لوپز به‌هیچ وجه تکنیکی نیست، فقط کمی بد قلقه. من اون روز از لحاظ بدنی هیچ مشکلی نداشتم و در واقع یکی از روزهایی بود که کاملاً آماده بودم. اگه فقط با ۶۰ درصد از کارم جلوش بازی می‌کردم، راحت می‌بردمش. اون هفت امتیازی که گرفت، در حقیقت خودم بهش دادم...»

 

«هادی ساعی» نیز در این خصوص می‌گوید:
«یوسف کرمی هم در المپیک خوب بود، ولی تنها به دلیل عدم تجربه حضور در المپیک، در یک دیدار شکست خورد. یوسف در آتن حتی ۵۰ درصد توانایی‌های خود را نیز به نمایش نگذاشت، فشار روانی باعث باخت وی به حریف آمریکایی شد.»

آندره آغاسی، که یک ایرانی مقیم آمریکا و قهرمان تنیس جهان است، راز موفقیت خود را چنین بیان می‌کند:
«از سن ده سالگی، صدها بار در مسابقات تنیس شرکت کرده و برنده شده‌ام! البته در عالم خیال، با تجسم واضح، روشن و مداوم پیروزی. این تصور و تمرینات ذهنی چنان آمادگی و اعتمادبه‌نفسی به من داد که به‌راحتی و بدون هیچ استرسی، در مسابقات شرکت کرده و اغلب برنده می‌شوم»

شبیه‌سازی و تمرین ذهنی، یکی از روش‌های شناخته شده و علمی در رشته‌های مختلف مانند پزشکی، نظامی، فضایی و خلبانی است. نکته مهم این است که شبیه‌سازی، تلقین نیست بلکه تمرین است که برای تسلط بر تکنیک‌ها و کاهش استرس و اضطراب قبل از مسابقه، بسیار مفید می‌باشد. چه بسیار مبارزین قدرتمندی که از لحاظ جسمی در بهترین حالت هستند، اما ذهن آنها آمادگی لازم را نداشته و قادر به تصمیم‌گیری و هماهنگی در زمان مسابقه نیستند.
برای کسب موفقیت باید ابتدا پیروزی را در ذهن خود تجسم کنید و باور داشته باشید که می‌توانید. برای مثال یک ورزشکار رزمی که هنگام مسابقه دچار اضطراب و استرس می‌شود، می‌تواندبا استفاده از روش تجسم ذهنی موفقیت خود را در برابر تمامی حریفان به ذهن نیمه‌هوشیار خود تلقین کند. ابتدا باید جملاتی را مانند جملات زیر تهیه کند: «من تمام حریفانم را شکست خواهم داد»، «هیچ‌کس نمی‌تواند در برابر من مقاومت کند»، «من از تمام حریفانم قوی‌تر هستم». سپس همراه با بیان این جملات صحنه‌های موفقیت وپیروزی بر حریفان را نیزتجسم کند. این تصویرهای ذهنی از موفقیت در آینده، احساس نشاطآوری را در وی به وجود میآورد.یادتان باشد که «راجر بانیستر» کسی که برای اولین‌بار رکورد غیرممکن یک مایل در چهار دقیقه را شکست، می‌گوید:
«کلید پیروزی پیش از آنکه جسمی باشد، روانی است


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





׀ تاریخ: دو شنبه 2 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 ,